Het in remmen van schijfremmen: Hoe, wat en waarom?
De remblokken op schijfremmen zijn anders gemaakt dan die van klassieke velgremmen. Waar klassieke remblokkjes gemaakt zijn van rubber zijn de blokjes voor schijfremmen een combinatie van hars met kleine stukjes metaal of kunstof erin verwerkt. Het is ook door deze harslaag dat het belangrijk is om je remblokjes in te remmen.
Tijdens het inremmen gaan je blokken warm worden en gaat dit harslaagje smelten. Hierdoor laat je een dun laagje van deze hars achter op je remschijven. Dit laagje gaat ervoor zorgen dat de remmen niet enkel beter werken maar ook langer meegaan.
Zoals al eerder gezegd moeten je nieuwe blokjes goed warm worden bij het inremmen, zodat het hars kan smelten. Dit doe je heel eenvoudig door te versnellen tot zo’n 30 km/u en daarna stevig te remmen tot je stapvoets rijdt. Herhaal dit 20 keer. Zo geef je de remblokken en –schijven goed de kans om naar elkaar te kunnen vormen en optimaal te kunnen remmen. Goed inremmen kan ook piepende remmen voorkomen.
Schijfremmen onderhouden
Om de werking van je remmen te garanderen is onderhoud noodzakelijk. Een belangrijke stap hierin is het controleren van je remblokjes. Zodra deze nog maar 0,5mm breed zijn dienen deze vervangen te worden. Rij je te lang door met versleten blokken kan je de remschijven beschadigen doordat alle hars van de remblokjes is opgebruikt en je met de metalen backplate van je remblok op de schijf aan het remmen bent. Dit gaat ook vaak gepaard met een schurend/krijsend geluid tijdens het remmen.
Daarnaast moeten schijfremmen ook regelmatig ontlucht of gebleed worden. Om luchtbellen die in het systeem komen te verwijderen en vervuilde olie te verversen. Dit zodat de remmen optimaal kunnen presteren.
Af en toe de schijven schoonmaken met remreiniger of isopropolalcohol komt ook de levensduur ten goede.
Andere tips:
Let op als tijdens het smeren van je ketting met een spuitbus. Er mag geen olie of vet op je schijf komen!
Raak het remoppervlak van de schijf niet aan met je handen
Houd je schijf en blokken olie- en vetvrij
Knijp je remhendel niet in wanneer je het wiel er af hebt gehaald, hierdoor kan je piston dicht komen te zitten.
Plaats tijdens het vervoeren van je fiets met de wielen eruit altijd een rood clipje tussen je remblokjes. (vb in de kofferbak)
Gebruik de juiste remvloeistof. DOT en Mineraalolie mag je nooit mixen!
Lucht in remsysteem
“Hoe kan er lucht in mijn rem zitten? Is er sprake van een Lek? Want zoals een auto is mijn schijfrem toch een gesloten systeem?”
In tegenstelling tot de hydraulische remmen in je auto zijn de schijfremmen op je fiets geen gesloten maar een semi-open systeem. Dit open ontwerp zorgt er namelijk voor dat de remblokken zich automatisch zullen aanpassen naarmate je blokken slijten. Dit ontwerp maakt gebruik van een reservoir in je remhendel waarin extra olie in klaar zit. Deze extra olie gaat er voor zorgen dat pistons net wat verder uit geduwd kunnen worden om om de slijtage van het remblokjes te compenseren.
Door dit open ontwerp moet je dus niet elke keer dat je blokje wat is afgesleten je rem gaan bijstellen. Het grootste nadeel aan dit systeem is wel dat dit ook ervoor zorgt dat er lucht in je leiding kan komen. Naarmate er meer en meer vloeistof uit het reservoir naar de remcilinders wordt gepompt, wordt de olie vervangen door lucht. Na een tijd gaat je rem dus sponziger aanvoelen als deze luchtbellen in je leiding glippen. Omdat deze luchtbellen wel vatbaar zijn voor compressie, in tegenstelling tot de mineraalolie, voelt de rem sponziger aan. Bij een ontluchting worden deze luchtbellen dus verwijderd uit het systeem waardoor de rem weer strak aanvoelt.
“Hoe vaak je je remmen moet ontluchten?”
Het is sowieso aan te raden om minimaal 1 tot 2 x per jaar de remmen preventief te ontluchten naar gelang het aantal km's. Naast het ontstaan van luchtbellen in de leidingen geraakt je olie door gebruik ook langzaamaan vervuild door stof dat via de piston naar binnen glipt. De olie wordt zo troebel en vieze olie kan er voor zorgen dat de afdichtingen van de remmen gaan slijten en na verloop van tijd gaan lekken. Daarnaast kan het ook zijn je olie soms te warm wordt bij veelvuldig hard remmen en zo “verbrand”. Dit komt met name voor bij mineraalolie. DOT systemen zijn door hun hoger brandpunt hier minder gevoelig aan. Echter zijn DOT-oliën hygroscopisch. Dit wilt zeggen dat ze de neiging hebben om water op te nemen en zo dus verdunnen. Dit kan ook een oorzaak zijn voor sponzige remmen.